vrijdag 10 oktober 2008

Ontdek je gekje


“Het zal mij benieuwen wat ze met dat lege pand gaan doen.”
- “Ja, ze mogen er snel weer wat in zetten, nu trekt dat alleen maar van die hangjongeren aan.”

Meteen schiet mijn aandacht naar de vier meiden uit Nijverdal, afgelopen donderdag in de stoptrein richting Enschede. In hun beste Twents (waarbij vergeleken mijn ingeslikte lettergrepen en verlengde klinkers engelengezang zijn) hebben ze het over een leegstaand winkelpand, dat nogal de nodige rare figuren aantrekt. Het gesprek vervolgt even over enkele hangjongeren, maar neemt plots een andere wending.

“Ja, Pedo Willem loopt daar ook altijd rond”
- “Pedo Willem ja, die zag ik gister nog lopen.”
~ “En Flikkergait”
“Die is ook gek ja.”
- “Rooie Henkie hebben we ook nog”
“Ja maar Flikkergait slaat alles”
~ “Toen hij bij Man Bijt Hond was, haha! Wat een gekken hebben we in Nijverdal.”

Dan valt er een stilte in het gesprek. Gelukkig maar, want nu kan ik even bijkomen van de namenwaterval die de meiden zojuist hebben losgelaten. Pedo Willem, Rooie Henkie en Flikkergait. Vooral de laatste doet mijn onderzoekershart iets sneller kloppen. Na een korte zoektocht op het wereldwijde web vind ik Flikkergait en weet ik gelijk waarom hij de vreemde bijnaam draagt. De in 1930 geboren Gait uit Nijverdal vindt het op zijn oude dag nog erg leuk om ‘het’ met jonge jongens te doen. En daar maakt de oude snoeper geen geheim van! Dacht ik dat we in Enschede met de bebaarde jointjesrokende zwerver (die volgens de geruchten veel geld schijnt te hebben) en de ex-militair (‘Ik heb nog gevochten in de oorlog’) twee markante figuren in huis hebben; Flikkergait uit Nijverdal spant de kroon.

Het vierde, Indische, meisje doet voor het eerst haar mond open. Ik maak me klaar voor een nieuwe dorpsgek en heb de pen in de aanslag, een blocnote op schoot en mijn oren gespitst!
“Jongens, wat hebben we toch eigenlijk een kutrooster he?”


Flikkergait bij Man Bijt Hond. Na het zien van het filmpje laat zijn bijnaam niks te raden meer over.

Geen opmerkingen: