dinsdag 28 oktober 2008

Een basis van vertrouwen

De kredietcrisis komt me de keel uit. Ik kan het niet meer horen, zien of luchten. Sinds de start van de crisis heb ik me altijd voorgenomen er geen woord over vuil te maken (ook omdat ik er niet veel verstand van heb), maar nu wordt het mij toch echt te gortig.

Overal waar je de laatste weken kijkt of leest speelt de kredietcrisis de hoofdrol. In de voetbalkantine wordt de zoveelste slechte grap over sparen in IJsland vertelt. De kranten vullen steevast de eerste twee pagina’s met onheilspellende kredietberichten. In elk nieuwsblok wordt gestart met het laatste nieuws over deze economische puinhoop. Zelfs het gevonden lichaam van Marlies van der Kouwe moest bij de NOS even wachten op het nieuws rond de nog altijd dalende koersen. Alsof je de ontdekking van buitenaards leven ondergeschikt stelt aan het zoveelste verlies van Feyenoord in de Eredivisie; het kan gewoon niet.

Persoonlijk heb ik niks tegen mediahypes. Ik moet zelfs zeggen dat ik de oneindige berichtgevingen rond Fitna en de moord op Van Gogh uitvoerig heb gevolgd. De krediethype heb ik tot nu toe maar gelaten voor wat het is. Totdat ik gister op de AD-site het bericht las met de titel Meer appeltaart door kredietcrisis. Een stuk over populaire etenswaar, waarin wordt gesuggereerd dat appeltaart populairder wordt door de kredietcrisis, terwijl een reden daarvoor niet wordt gegeven. Als er dit soort onjournalistieke stukken moeten verschijnen om iets ‘nieuws’ te produceren is het einde zoek.

Bovendien dragen de donkere berichten over de koersen niet bij aan een snelle opmars van de economie. Terwijl gewone burgers zich feitelijk nog nergens zorgen over hoeven te maken, gaan de eerste paniekmakers als hazewindhonden naar de bank om zo snel mogelijk al het spaargeld op te halen. Zoals een econoom laatst op de beeldbuis wist te melden ‘valt en staat de economie op basis van vertrouwen’. Ik ben een leek in de economie, maar vrij vertaald betekent dit voor mij dat als de media minder berichten over de crisis, mensen meer vertrouwen krijgen en de economie er weer sneller bovenop komt. Laten media deze verantwoordelijke rol eens op zich nemen, zonder angst bij de burgers in te boezemen.

Geen opmerkingen: