maandag 4 mei 2009

Mediahype Apeldoorn

Het staat nog net niet met grote dikke koeienletters op de websites van de grotere media vermeld, maar kranten en actualiteitenprogramma's zijn op zoek naar iedereen die iets kan vertellen over het drama op Koninginnedag in Apeldoorn of liever nog over Karst Tates, de dader. De persen moeten rollen, de krantenpagina's gevuld en de televisie-uitzending ingedeeld. De mediahype is in volle gang.

Mediahypes zijn in het begin leuk, maar gaan net zo lang door totdat niemand (in dit geval) het woord Apeldoorn nog kan aanhoren. Het is een periode van dagen tot weken waarin elke dag het laatste 'nieuws' en de ontwikkelingen worden gegeven. Als er geen nieuws meer is, wordt er wel nieuws gemaakt. Experts over allerlei zaken worden uit hun grot getrokken en mensen op straat worden lukraak ondervraagd om maar iets te kunnen publiceren.

Piet uit Den Helder: 'Karst Tates? Ja die kende ik wel. Hij woonde drie straten achter mijn schoonmoeder. Ik heb hem de vuilnisbakken aan straat zien zetten toen we vorige zomer op bezoek waren in Huissen. Het leek me geen man die tot zoiets in staat was'

Joop, de plaatselijke visboer van Urk: 'Titus… Tates, dat was het ja! De vriendin van mijn neefje, d'r moeder heeft een kapsalon, waar de buurvrouw van de ouders van Tates vaste klant waren. Een stil manneken was het hoor, die Karel… Karst!'

Monique werkt achter de balie van IJssalon De IJsbeer in Huissen, de woonplaats van Tates: 'Ja Karst Tates. Heftig hoor. Hij kwam hier geregeld… vorige week nog! Een oubliehoorn, twee bolletjes vanille en één pistache en een toefje slagroom, ik weet het nog goed!'

En hupsakee, Hart van Nederland heeft weer twee minuten kunnen vullen met onzin over iets dat met het drama te maken heeft.

Nu ga ik zelf ook even aan die mediahype meedoen. Afgelopen vrijdag, in de hele vroege morgen, berichtte ik al kort over Apeldoorn. Gevolg: in de eerste drie dagen van mei bezochten al meer dan 700 afzonderlijke mensen mijn weblog. Hoog tijd dus voor een tweede bericht over het drama. We gaan naar Huissen, op 30 april, enkele uren na de aanslag. NOS interviewt caféhouder Sietse Braam van café Het Moment, naast het appartementencomplex waar Tates woonde. Braam vertelt over hoe hij Tates wel eens in zijn café zag. Hij zegt het op een manier alsof hij de man kende: "Ik zou nooit verwachten dat hij tot zoiets in staat was." Een dag later komen de camera's van Hart van Nederland op bezoek en weer is Braam in beeld. "Hij kwam hier eigenlijk amper", is nu zijn opvallende antwoord. Ook op 1 mei verschijnt in de gratis krant Metro een interview met diezelfde Sietse Braam. Daarin maakt de cafébaas het nog mooier: "Als ik een foto van hem zou zien zou ik hem misschien wel herkennen", zegt eigenaar en barman Sietse Braam. "Maar hij kwam hier zeker niet regelmatig. Misschien heb ik hem wel eens voorbij zien lopen." Hieronder de videobeelden, als bewijs.

Zo gaat het dus tijdens een mediahype. De media lopen blind hun neus achterna en iedereen die wat te vertellen heeft wordt geloofd. Raar eigenlijk dat niemand van HvNL of Metro voor het interview wat feitenkennis heeft opgedaan. Een blik op Google of het volgen van het journaal was immers genoeg geweest om de verdraaiing van Braam's woorden nader te ondervragen. Tijdens mediahypes wordt er niet meer zo goed op feiten gelet. Dus aan alle Pieten, Jopen en Moniques van Nederland: surf even naar de website van de SBS en meld je aan, want Hart van Nederland is nog naarstig op zoek naar mensen die iets over Karst Tates kunnen vertellen.

Geen opmerkingen: